facebook

Tak for din besked!

Vi har modtaget din besked og vil vende tilbage hurtigst muligt.

Menu
Kontakt os:
+45 71 74 28 28

Kundelogin på B2B webshop

Når man operere med B2b kunder på webshoppen så er flowet lidt anderledes. Typisk handler virksomheder lidt anderledes, til dels har de flere logins til deres medarbejdere og afdelinger. Derudover er skal deres vises deres specifikke priser på udvalgte varer. Vi dykker ned i dybden på dette emne.

Udgivet:

Hvorfor kundelogin på webshoppen?

Hvis man som virksomhed sælger til andre virksomheder, så er betegnelsen B2B (Business To Business) og her gælder der ofte lidt andre regler for hvorledes dette foregår på en webshop.

Ønsket om kundelogin på webshoppen grunder primært i følgende krav:

  • En virksomhed skal kreditvurderes før den kan købe via faktura

  • Via kundelogin kan der vises specialpriser for denne kunde på varer

  • En virksomhed kan få oprettet flere logins til medarbejdere og/eller afdelinger

Dette er ikke standard på en typisk webshop og derfor betegner man således en med denne funktionalitet som B2B webshop.

Typisk scenarie for oprettelse af virksomheder på webshoppen

Virksomheder har ofte et lidt andet flow, før de kan få lov til at handle på webshoppen. De kan naturligvis også følge et almindeligt flow som private, men det gælder så ofte for de mindre kunder der ikke har forhandlet deres egne priser.

Når virksomheden ønsker at købe varer på webshoppen, skal de kontakte virksomheden bagved. Dette sker ofte via et kontaktformular eller en formular som er opsat som en ansøgning.

Virksomheden modtager denne ansøgning og kan behandle den, kreditvurdere og hvad der ellers skal til. Ofte oprette den nye kunde i ERP eller direkte på webshoppen. Hvis kunden oprettes i ERP kan man via integration overføre kunden automatisk til webshoppen hvor de nu er oprettet med deres login.

Kunden modtager en velkomstmail med deres login og de er nu klar til at handle.

Flere logins til medarbejdere og afdelinger

For små virksomheder kan det være nok at have blot eet login, der er ofte en indkøber til hele virksomheden. Hvis denne medarbejder holder, lukker man login og oprette et nyt for den næste ansvarlige.

For lidt større virksomheder, hvor flere har ansvaret eller man har afdelinger som indkøber selv, så har man brug for flere logins.

Derfor vil man således også oprette flere logins direkte i webshoppen eller via ERP systemet. I ERP, hvis man tager Business Central som eksempel, så har man en primær Debitor som kan bestå af een eller flere kontakter. Hver kontakt kan således have deres eget login til webshoppen. Da de er koblet på samme Debitor, vil de også kunne dele købshistorik og se denne i webshoppen, hvis dette er opsat. Indkøbskurven er deres egen og salgsordre vil reflektere indkøbet til medarbejderen eller hans afdeling. De kan derfor også have deres egen leveringsadresse, som er den lokale afdeling.

Visning af specialpriser på kunden

Når brugere er logget ind, så ved man derfor hvilken virksomhed som de er en del af, også hvis de har mange logins og afdelinger. Derfor kan man nu vise de specialpriser som virksomheden har forhandlet sig frem til. Det kan eksempelvis være rabatter på en varegruppe eller måske en stor rabat på enkelte varer fordi de indkøber rigtig mange af dem.

Rabatten vises således på varen, eks. 15% rabat, således at virksomheden kan se hvad de sparer og har forhandlet sig frem til.

For lidt større virksomheder, hvor flere har ansvaret eller man har afdelinger som indkøber selv, så har man brug for flere logins.

Filtrering af varer på kunden

For nogle virksomheder, kan det også være således, at ikke alle kunder har adgang til de samme varer. Det kan være begrundet i aftaler, men også at man som virksomhed sælger specialtilpasset varer til kunderne. En specialtilpasset vare kan være en standardvare, hvor kunden har fået påtrykt et logo.

Det er derfor ønskeligt at denne kunde kan se varen med deres eget logo, men at andre kunder ikke kan. Via kundelogin er det derfor muligt at tilpasse visningen således at dette kan lade sig gøre.

Visningen og handel med varer uden om login

Hvorledes man vil tillade at varer er tilgængelige uden login og om prisen skal vises er op til den enkelte forretning.

  • Nogle vælger at varer slet ikke skal vises

  • Nogle vælger at alle varer skal vises men uden priser

  • Nogle vælger at vare og priser skal vises, men at de ikke kan handles

  • Nogle vælger at lade webshoppen være helt åben uden login, således at alle kan handle dem til listepriser og med kreditkort betaling

Det er således op til den enkelte webshop at tilpasse flowet, så det er i overensstemmelse med resten af forretningen.

Købshistorikken og genbestilling

Når man er logget ind på webshoppen, så åbner det op for at man kan vise kundens købshistorik fra eksempelvis ERP eller økonomisystemet. Det er derfor muligt at vise kundens historik, hvis denne har foretaget køb direkte med selskabet via eksempelvis email eller telefonisk. Man kan således vise alle køb foretaget selvom de ikke er foregået gennem webshoppen.

Dette giver også virksomheden mulighed for at behandle ordrer i ERP, i stedet for webshoppen. Ordre kan herefter pålægges fragt eller justeres hvis kunden telefoniske ændrer bestillingen. Købshistorikken i webshoppen vil herefter afspejle den færdige faktura.

Når webshoppen på denne måde har tæt integration med ERP, så er det muligt at kunden kan genbestille ud fra tidligere ordre ved at lægge alle tilgængelige varer i kurven igen. En feature som mange benytter sig af, da virksomheder ofte genbestiller helt de samme varer igen og igen.

Opsummering: Dette skal i overveje på jeres webshop angående kundelogin

Beslut hvorledes og hvilke detaljer der skal vises på jeres varer for dem som ikke er logget ind.

Beslut om det skal være muligt at købe varerne uden at være logget ind.

Gennemgå ansøgningsprocessen for nye kunder. Skal de have adgang med det samme eller skal de kreditvurderes.

Skal de nye kunder oprettes direkte på webshoppen eller skal de oprettes i ERP og som via integration oprettes på webshoppen.

Overvej om ikke ERP købshistorikken skal vises på webshoppen, således at kunden får det fulde overblik over indkøb, selvom de ikke er foretaget på webshoppen.

Bestem hvor og af hvem priser skal håndteres. Husk at rabat strukturer kan være meget komplekse, og derfor vil webshoppen ikke altid kunne supportere uden større tilpasning. ERP er ofte bygget til dette.

Læs også:

Håndtering af flere sprog på webshoppen

Rigsarkivet

Lad os arbejde sammen om at bygge noget stort!

Bliv en af vores samarbejdspartnere og lad os bygge fede løsninger som skaber værdi for jer og jeres kunder.

Udgivet:

Bliv kontakt af os