Tjeklisten er tænkt for hjemmeside ejere, som ikke er eksperter, men har brug for en god liste at gå igennem sammen med leverandøren bag hjemmesiden og kan derfor også bruges som en god start til en kravspecifikation. Listen kan også benyttes af erfarne udviklere, som har brug for en tjekliste til at huske alle elementer.
Opstart af projekt
Skal indeholde, hvordan siden skal fungere, gerne i punktform med wireframes, se eksempel på kravspecifikation
Skal indeholde kravspecifikation, prisen og betingelser for aflevering
Sikr, at alle nuværende url’er gemmes, prioriteret efter vigtigste først. Denne skal du bruge, når de gamle sider skal redirectes til de nye,
når det ikke er muligt at beholde samme struktur.
Tjekliste af hjemmeside under implementeringsfasen
I dag er anbefalingen, at du skal installere SSL, uanset om du har en webshop eller en alm. side. Adressen i browseren skal starte med https:// og lyse grøn.
Test at det er sat korrekt op via SSL Labs
Gennemgå alle sider og sikr, at hængelåsen i browseren lyser grøn. Test på denne link alle dine sider for usikkert indhold automatisk.
Gennemgå all forms på siden og test, at de fungere korrekt med og uden data, samt sjove data som æøå/-#<>'”
Tjek at mail links benytter mailto:xxx@xxx.dk og telefon nr. bruger tel:12121212
I forhold til (lokal) seo er det vigtigt, at adressen er sat korrekt ind på siden med html adress tags
Overskriften på siden skal være pakket ind i et h1 html tag
Anbefalingen er 90 for desktop og 90 for mobil. Er den lavere gør det dog heller ikke noget
Sikr, at siden består google mobilvenlighed her https://search.google.com/test/mobile-friendly og https://testmysite.withgoogle.com/intl/en-gb
Sikre, at siden ikke fylder for meget. Billeder må ikke fylde flere Megabyte. Komprimer manuelt billeder via kraken.io eller benyt deres API.
Test at trafik og lign. registreres korrekt i Google Analytics
Test at trafik og lign. registeres korrekt i Facebook
Sikr, at broken links håndteres korrekt på siden. Helst med log. Test ved at tilgå en tilfældig ikke-eksisterende side på hjemmesiden f.eks. https://domæne.dk/blabla
Sikr, at links er opsat til ønskede SoMe konti, såsom Facebook, Twitter og Instagram samt andre.
Sikr, at alle links på siden har struktureret data opsat korrekt, så sidens indhold fremstår pænt når den
deles på social medier. Test url’er her https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/?hl=da
Sikr, at alle sider har en korrekt og passende titel.
Sikr, at alle sider er responsive dvs. at layout tilpasser sig skærmens størrelse, så siden stadig er funktionel og overskuelig.
Sikr, at siden kan benyttes på de mest populære browsere, såsom Google Chrome, Firefox, Internet Explorer 11 og Edge. Skal testes på Windows, Mac samt mobile operativsystemer som Android og iOS.
Sikr, at siden kan håndtere specialtegn såsom æ ø å samt / \ # @ osv. Test oprettelse af produkter og andet med disse specialtegn i title, beskrivelse og andre steder.
Sikr, at der er opsat cookie disclaimer som advarer brugeren om tracking hvis opsat
Tjek at sider, som søgeresultatsider, er oprettet med canonical, så der ikke indexseres tusindvis af indholdstynde varianter
Sider skal indeholde open graph meta data, som beskriver titel og billede, og test, at SoMe delinger står korrekt
Når hjemmesiden er online
En side kan eksistere både med og uden www, samt med og uden SSL. Sikr, at 3 af versionerne redirecter til den fjerde.
Test din side her.
Læs guideline til at rette dette i .htaccess.
Test oprettelse, kontakt form eller lign. og sikr, at email modtages korrekt
Sikr, at SPF record er opsat i dns, for at øge modtagelse i indbakken. Læs mere uddybende omkring spf og dkim opsætning.
Alle gamle url adresser skal pege på nye url adresse. Se her hvordan /blog/301-redirects
Sikr, at den indledende download af html holdes under 600ms
Sikr, at google og andre søgemaskiner korrekt kan (re)indeksere siden. Gælder især for WordPress og lign. CMS systemer,
som direkte kan indstille siden til at blive deindekseret.
På sider med betaling, gennemfør et rigtigt køb og sikr, hele processen.
En webshop har ofte flere integrationer til eksterne systemer. Sikr, at disse integrationer kører i produktions mode og ikke test mode. Det kan f.eks. være integration til regnskabsprogram som skal testes.
Sikr, at backup er opsat og funktionel af database og filer. Se hvordan du opsætter backup på dine hjemmeside
Sikr, at test brugerkonti er opdateret, så ingen kan logge ind med test eller lign.
Opsæt og sikr, at siden kan indekseres korrekt igennem værktøjet google webmaster console.
Sikr, at der er opsat en basal form for overvågning, som giver besked via e-mail, når der er nedbrud. Det kan f.eks. være pingdom
Test alle url’er på siden igennem CTR score analyser, og få en indikator for, om dine titel og beskrivelser er gode nok
Det er bedst at registrere 5 år eller mere forud, og tilføj udløbsdato til kalenderen.
Tilføj ekstra sikkerhed ved at opsætte en service til at holde øje med det for dig
og give besked, når det er tid.
Tjek udløbsdato på domæne.
Vedligeholdelse fremadrettet
Opret udløb i en kalender med påmindelse 1 måned før, så der kan tages hånd om det
Algoritmer ændrer sig, og siden skal følge med for at bevare sin position. Indsæt regelmæssige tjeks i kalenderen f.eks. hver 3. måned
Verificer løbende dine backup. Den dag der er behov for at gendanne, er det nødvendigt, at den også virker korrekt. Gendan f.eks. på en testserver
Opdater plugins, theme og CMS system løbende for at sikr, imod udnyttelse af hjemmesiden og forøg stabiliteten med bug rettelser. WordPress f.eks. er et
mål pga. dens popularitet og udbredelse. Benyt en service aftale til dette
Scan siden udefra ved hjælp af en service, som Detecify (betalt), som fungerer på den måde at den prøver at scanne hjemmesiden for malware og andre tegn på, at den kan være hacket samt åbenlyse huller.
Du kan downloade hele listen som PDF til udprint, som kan lægges ved siden af tastaturet. Download PDF tjekliste